Ka pārdot savu biznesu – dari pats

septembris 28, 2009  |  

Jūs esat izveidojis savu uzņēmumu, bet dažādu apstākļu dēļ vēlaties to pārdot – ko darīt? Diemžēl biznesa pārdošanas process ir sarežģītāks par tipisku automašīnas vai nekustamā īpašuma pārdošanu. Katrs uzņēmums ir savādāks, to nevar standartizēt, sapakot un piedāvāt jebkuram pircējam.

Tipiski, biznesa pārdošanas darījumu veikšanu uztic biznesa brokeriem vai investīciju baņķieriem. Tomēr, biznesa darījumos zem LVL 1m šādu starpnieku iesaiste tipiski izmaksā līdz pat 10% vai vairāk no darījuma summas. Es uzskatu, ka pašiem vadot pārdošanas procesu un iesaistot profesionāļus tikai atsevišķos nepieciešamības gadījumos, īpašnieki var iegūt gan labu darījuma cenu, gan ietaupīt starpniecības izmaksas. Šī raksta mērķis aprakstīt DIY (“dari pats”) procesu sava biznesa pārdošanai mazu un vidēju uzņēmumu īpašniekiem.

Solis 1 – saproti sava biznesa vērtību. Biznesa vērtība nav visu vēsturisko investīciju summa, to nevērtē pēc uzņēmuma vecuma, tradīcijām vai citām grūti sataustāmām vērtībām. Uzņēmuma vērtību veido tā peļņas un izaugsmes potenciāls, kā arī patreizējie tirgus apstākļi (investoru optimisms vai pesimisms tirgū). Novērtējumu var veikt pats vai pasūtīt speciālistiem – tipiski tam nevajadzētu izmaksāt vairāk kā LVL 1,000.

Solis 2 – sagatavo aprakstu un konfidencialitātes līgumu. Apraksta mērķis ir iepazīstināt potenciālos pircējus ar uzņēmumu, bet neatklājot tā identitāti. Šis 1-2 lapu dokuments aprakstītu tirgu, kurā uzņēmums darbojas, tā perspektīvas, vēsturisko finanšu datu apkopojumu un citus pamata jautājumus. Konfidencialitātes līgums savukārt noderēs uzsākot pirmās sarunas ar potenciāliem pircējiem un pie papildus informācijas nodošanas.

Solis 3 – identificē potenciālos pircējus. Iespējams potenciālie pircēji jums jau ir zināmi – tipiski tie var būt jūsu konkurenti, piegādātāji, klienti vai (neskaidrāka kategorija) citi investori. Uztaisiet sarakstu ar tiem pircējiem, kuri pēc jūsu domām būtu visieinteresētākie jūsu biznesa iegādē. Kategorija citi investori ietvaros ir visi tie potenciālie pircēji, kurus jūs paši nevarat identificēt un tos būtu jāmeklē ar publiska paziņojuma palīdzību.

Solis 4 – izplatiet informāciju. Sazinieties, vislabāk telefoniski vai tiekoties, ar pircēju kandidātiem, kurus jūs identificējāt Solī 3. Lai tiktu klāt “citiem investoriem”, informāciju par savu uzņēmumu vajadzētu ievietot publiskos informācijas avotos – Latvijā var izmantot, piemēram, ss.lv, sludinājumu Dienas Biznesā, vai specializēto biznesa darījumu portālu pardodbiznesu.lv

Solis 5 – sagatavojiet papildus informāciju. Vēlams ir laicīgi sagatavot papildus informāciju par savu uzņēmumu, kas varētu interesēt potenciālos pircējus. Tipiski, nepieciešamie dokumenti būtu – iepriekšējo 3 gadu finansu rezultātu pārskati, jebkādi operatīvie dati par uzņēmuma darbību tekošajā gadā, līgumu kopijas ar galvenajiem klientiem un piegādātajiem, nekustamo īpašumu inventarizācijas lietas un vēlams novērtējumi, galveno pamatlīdzekļu saraksts, darba līgumi ar galvenajiem darbiniekiem, debitoru un kreditoru atšifrējumi, virsgrāmatas izdruka utml.

Solis 6 – veiciet sarunas ar interesentiem. Šeit noderēs iepriekš sagatavotais konfidencialitātes līgums – pirms papildus informācijas sniegšanas pircējiem, kas ir atsaukušies uz jūsu biznesa pārdošanas piedāvājumu, vēlams (bet pēc jūsu ieskatiem) ir noslēgt vienošanos par jūsu konfidenciālās informācijas aizsardzību. Kā jebkurā pārdošanas darījumā, jums būtu izdevīgi, ja darījumā ir ieinteresēti vismaz 2 pircēji un jūs varat vienoties par biznesa darījuma cenu pēc izsoles principa. Pirms gala cenas nosaukšanas, pircējs visticamāk vēlēsies detalizēti iepazīties ar jūsu uzņēmumu un šeit noderēs iepriekš sagatavotā informācijas pakete. Ir vēlams lūgt potenciālo pircēju pie pirkšanas piedāvājuma izteikšanas sniegt ne tikai cenu, bet arī apmaksas noteikumus un citas prasības, kas pircējam varētu būt.

Solis 7 – noslēdziet darījumu. Kad esat vienojušies par cenu un noteikumiem, ar vēlams specializēta darījuma jurista palīdzību jūs noslēdzat daļu/akciju pirkuma līgumu, kas būtībā nostiprina pircēja piedāvājumu juridiski saistošā formā. Līdz ar pirkuma līguma noslēgšanu, tiek veikta cenas apmaksa un uzņēmuma īpašumtiesību pārreģistrācija. Process ir noslēdzies un jūs varat sākt pilnībā baudīt sava iepriekšējā darba augļus.