Kā palielināt uzņēmuma vērtību

septembris 21, 2009  |  

Uzņēmuma īpašniekiem, kas gatavojas kompānijas pārdošanai vai ārēja investora piesaistei, varētu interesēt daži no svarīgākajiem faktoriem, kas uzlabotu kompānijas vērtību investora acīs. Šos ieteikumus esmu apkopojis zemāk, balstoties uz savu ieguldījumu pieredzi pārvaldot riska kapitāla fondu Otrais Eko Fonds un strādājot darījumu konsultāciju jomā vairākos starptautiskos uzņēmumos Latvijā un ārvalstīs.

1. Vēsturiskie rādītāji. Uzņēmuma nākotni visvienkāršāk var novērtēt, balsoties uz kompānijas vēsturiskajiem sasniegumiem. Nekas nav labāks pierādījums par lieliskām uzņēmuma nākotnes ienākumu prognozēm, kā augsti vēsturiskie peļņas rādītāji un straujš apgrozījuma (un vēlams peļņas) pieaugums.

2. Vadības pārņemšana. Pircējam ir svarīgi, ka biznesa veiksmīga nākotnes darbība negulstas uz iepriekšējo īpašnieku pleciem. Ja pārdodošais īpašnieks arī ir uzņēmuma vadītājs, tad ir ieteicams laicīgi atrast kompānijai jaunu direktoru un nodot vadības grožus.

3. Klienti un piegādātāji. Uzņēmuma risku būtiski palielina kompānijas klientu vai piegādātāju koncentrācija. Piemēram, ja uzņēmuma 90% apgrozījuma veido darījumi ar vienu biznesa partneri, potenciālie pircēji varētu ļoti uztraukties par situāciju, kad šis klients izbeidz sadarbību līdz ar īpašnieku maiņu. Svarīgi ir atcerēties – jo uzņēmuma darbībai ir mazāk risku, jo lielāks ir tā novērtējums.

4. Darījumi ar saistītām pusēm. Jo tādu ir mazāk un tie ir caurspīdīgāki, jo labāk.

5. Publiskais tēls. Bieži vien (un šajā jomā ir daudz piemēru) veiksmīgs uzņēmuma publiskais tēls padara vienkāršu uzņēmumu par zvaigzni citu cilvēku acīs.

Autors: Juris Grišins

1 komentārs šim bloga ierakstam